Dieta mamy karmiącej

Młode matki są bardzo podatne na presję środowiska i stale oceniane. Bombarduje się je dobrymi radami o tym co powinny robić, a czego nie, jak ubierać dziecko, co ile karmić, jak układać do snu itd. Wiele mitów narosło także wokół karmienia piersią. Babcie, teściowe a nawet położne tworzą całe listy produktów, jakich powinna unikać Matka Karmiąca. Na niechlubnej liście znajdują się m.in. orzechy, czekolada, truskawki, kapusta, papryka i całe mnóstwo innych produktów. Nic bardziej mylnego, nie ma czegoś takiego jak dieta mamy karmiącej i nie ma potrzeby stosowania diety eliminacyjnej na wyrost. Młoda mamo, jedz wszystko na co tylko masz ochotę, bo pokarm powstaje z krwi i nie ma możliwość, żeby jakieś pestki z truskawek czy gazy dostały się do mleka.

Prawie pół roku temu, dokładnie w Boże Narodzenie zostałam mamą. Na świat przyszła moja córeczka Łucja. To był cudowny, ale i bardzo stresujący moment w moim życiu. Nagle stałam się odpowiedzialna za maleńką istotę, która była i jest całkowicie uzależniona ode mnie. Miałam wiele obaw o to jak sobie poradzę, mnóstwo spraw spędzało mi sen z powiek. Jedną z nich była właśnie moja dieta mamy karmiącej piersią.

IMG_20150606_150457 Dieta mamy karmiącej

Pamiętałam ze szkoły rodzenia i warsztatów o karmieniu piersią, że nie ma czegoś takiego jak dieta mamy. Że przy zachowaniu zdrowego rozsądku i stosowaniu zasad zdrowego żywienia można jeść praktycznie wszystko. Wychodząc ze szpitala usłyszałam jednak zalecenia, że powinnam unikać cytrusów, czekolady i potraw wzdymających. Kolejne produkty do wyeliminowania takie jak orzechy i miód dorzuciła położna na wizycie patronażowej. I wtedy wpadłam w pułapkę. We wszystkim zaczęłam doszukiwać się alergenów i właściwości wzdymających. Każdy ból brzuszka u małej tłumaczyłam moją dietą i wkrótce okazało się, że już prawie nic nie jem.

Po 2 miesiącach przyszło otrzeźwienie, zaczęłam zgłębiać temat i czytać o kobiecym mleku. Zdrowa i zbilansowana dieta to podstawa przy karmieniu piersią. Nasze dziecko i tak dostanie w mleku wszystkie mu potrzebne składniki odżywcze, ponieważ pobierze je sobie z naszego organizmu, więc uboga i mało urozmaicona dieta jest zagrożeniem głównie dla nas samych -mam.

Od kliku miesięcy jem praktycznie wszystko poza fast foodami. Zarówno ja, jak i moja córka mamy się bardzo dobrze.

Drogie mamy: nie ma diety mamy karmiącej, odżywiajcie się zdrowo i nie stosujcie diety eliminacyjnej na wszelki wpadek. Najważniejsze to obserwować swoje dziecko i dopiero po wystąpieniu alergii na drodze eliminacji szukać jej przyczyny.

Porady dotyczące diety mamy karmiącej:

– Nie stosujemy diety eliminacyjnej, jeżeli nie ma wyraźnej potrzeby, jeżeli dziecko jest zdrowe i nie widać po nim żadnej alergii.

– Jemy zbilansowane posiłki.

– Pijemy dziennie ok. 2-3 litrów płynów.

– Potrzebujemy jedynie 500 kcal więcej, więc nie musimy jeść za dwoje.

– Unikamy alkoholu i żywności wysoce przetworzonej.

– Mleko powstaje z krwi, więc substancje wzdymające nie przedostają się do mleka, nie unikamy warzyw strączkowych.

– Jemy takie same produkty co w ciąży, nasze dziecko jest do nich przyzwyczajone. Nie ma potrzeby odstawiać czosnku czy cebuli, jeżeli zajadałyśmy się nimi w ciąży.

– Jemy sezonowe i regionalne produkty, są świeże i mniej nawożone.

– Cytrusy możemy jeść po dokładnym sparzeniu ich  wrzątkiem.

– Piwo, wino i inka nie zwiększają laktacji.

– Możemy wypić 1-2 filiżanki kawy dziennie, nie zaszkodzi dziecku.

– Niemowlęta mają kolki z powodu niedojrzałości układu pokarmowego.

– Mama karmiąca powinna jeść dużo ryb, a jeżeli tego nie robi to suplementować dietę kwasami DHA- wspomagają rozwój mózgu maluszka.

-Mama karmiąca może przyjmować różne leki, spis bezpiecznych substancji znajdziecie w Laktacyjnym Leksykonie Leków.

Za moment- my postępujemy zgodnie z zaleceniem WHO, że do końca 6 miesiąca niemowlę pije tylko mleko- zaczynamy rozszerzanie diety Łucji. Wkrótce na blogu pojawi się nowa kategoria ze zdrowymi przepisami dla dzieci.

Jeżeli macie jakieś wątpliwości co do karmienia piersią skontaktujcie się z doradcą laktacyjnym lub pediatrą.

IMG_20150606_150457 Dieta mamy karmiącej

(Visited 261 times, 1 visits today)


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *